Turtips for oktober

Apr

Rundturen Fløyen- Fjellhytten- Brushytten- Fløyen.

Dette er en fin familietur. Du tar en liten avstikker fra de mest brukte veiene. Stien fører deg inn i skogen på søre Midtfjellet. Starten på denne rundturen går fra krysset bak øvre Fløibanestasjon, der du tar til venstre og følger Blåmansveien i retning av Brushytten.

Etter å ha passert Revurtjern og den store S-svingen, kommer du opp til Blåsensvingen. Der veien svinger ut på flaten mot Brushytten, finner du et skilt på høyre side av veier. Skiltet er merket «Fjell-hytten». Ta av her, mot høyre og følg stien innover skogen.

Klopper Fjell-hytten

Klopper på veg mot Fjell-hytten

Stien du kommer inn på har en del våte partier. Gode klopper er lagt ut, slik at du kommer tørrskodd frem selv om det skulle sildre og klukke friskt i myrene omkring deg.

Etter å ha fulgt stien i ca 15minutter kommer du til Fjell-hytten. Du befinner deg nå på søre Midtfjellet. Nå har du flott utsikt over Bergen, Byfjorden, Ulriken og store områder syd for Bergen. Herfra kan du skue de store linjene i landskapet og- hvis du tar turen flere ganger- se hvordan årstidenes veksling skaper nye mønster i velkjent terreng. Fra Fjell-hytten er stien skiltet videre mot Blåmansveien. Terrenget er litt kupert og derfor godt egnet til å vekke fjellgeiten i både små og store bein. Også her er stien er godt tilrettelagt med klopper over de våte partiene.

Når du kommer ut på Blåmansveien, tar du til venstre mot Brushytten. Veien går rundt Blåmansvannet. Her kan du se dvergbjørkene på myren, som vitner om Byfjellenes unike blanding av hardføre fjellplanter og frostømfintlige kystplanter.

Langs Blåmansvannet

Blåmansveien mot Brushytten

Brushytten er et yndet utfartssted for familier på søndagstur. Den opprinnelige hytten ble satt opp i 1931, men på grunn av dårlig forfatning, ble den revet og bygd opp igjen i ny versjon i 2007. Her finner du både stellerom, toalett og oppholdsrom med servering. Brushytten er åpen for severing hver søndag- hele året fra kl 11-16.

Fra Brushytten er det godt skiltet vei tilbake til Fløyen.

Denne turen er en forholdsvis lett tur, men krever gode sko. Turen går mest på sti i lett kupert terreng, og er således ikke egnet for barnevogn eller for mennesker med vesentlig nedsatt funksjonsevne.

For å laste ned turkart og få flere turtips til turer med utgangspunkt i Fløyen; Turtips og turkart

Fjell-hytten utsikt Bergen sør

utsikt mot Bergen sør fra Fjell-hytten

Ønsker du å følge med på aktiviteter som foregår på Fløyen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev! Nyhetsbrev sendes ut ca en gang i måneden, og du kan avmelde deg når du vil.