Tur 7 – Torrfjellet

Fløyen – Skomakerdiket – Torrfjellet under Fløyvarden – Trollskogen – Fløyen
Varighet: 1,5 – 2 timer – Distanse: 4,5 km – Vanskelighetsgrad: Lett/Middels

Denne turen er kanskje litt tung for de aller minste, men når en liten hånd får leie en stor, er det utrolig hva som går.

Her kan du laste ned detaljert turbeskrivelse og kart!

Kart:

Turforslag 7 fra Fløyen via Skomakerdiket til Torrfjellet og Trollskogen

Turbeskrivelser:

Starten går fra krysset bak øvre Fløibanestasjon. Herfra følger du Bjørneseths vei til Skomakerdiket, der du enten kan legge turen rundt vannet eller følge veien videre på venstre side av vannet. Litt opp i bakken til venstre for Skomakerdiket finner du en sti merket ”Torrfjellet” på venstre side av veien. Denne følger du oppover mot Torrfjellet.

På toppen er det skilt som viser stien til en liten gapahuk og rasteplassen på Torrfjellet. Ta gjerne en liten avstikker her, særlig om du er interessert i fugler. Det henger en rekke fuglekasser her, noe som gir gode muligheter for å stifte bekjentskap med mange forskjellige finker, meiser og spetter.

Hovedstien fortsetter ut til Blåmansveien og går videre opp til høyre. Ved veikrysset til Skomakerdiket følger du stien på venstre side. Den er skiltet mot ”Fløyvarden” og tar deg forbi grindverksbygget ”Regnhytten”, som har fått nytt skifertak og garantert holder dråpene ute. Etter ca 200 meter tar du av til høyre ved skiltet ”Fløyvarden”.

I stedet for å ta trappen mot Fløyvarden, fortsetter du rett frem inn i granskogen. Her lyser det i all verdens grønntoner slik det bare gjør i skoger der det er rikelig nedbør. Flere steder er det ryddet fine utsiktspunkter mot byen og fjorden. Deretter slynger stien seg gjennom delvis bratt og ulendt terreng ned mot et skogholt.

Stien tilbake mot Fløyen går til venstre der terrenget flater ut. Her kommer du ned i et fredfullt område med majestetiske, gamle grantrær og steingjerder. Rett ut mot vest er et nytt fint utsiktspunkt som absolutt er verdt et besøk.

Fortsett opp langs veien og ta til venstre ned mot Fløysletten, kryss sletten og fortsett inn gjennom Trollskogen og tilbake til Fløyen.

Her finner du flere turforslag i Bergen!

Ønsker du å følge med på aktiviteter som foregår på Fløyen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev! Nyhetsbrev sendes ut ca en gang i måneden, og du kan avmelde deg når du vil.