Tur 5 – Fjell-hytten og Hardangerløypen

Fløyen – BT bu – Skomakerdiket via Granbakken – Hardangerløypen – Fjellhytten – Blåmansveien – Fløyen
Varighet: 3 – 3,5 timer – Distanse: 5 km – Vanskelighetsgrad: Moderat

Ifølge naturfilosofen Arne Næss gir ikke den tiende gangen vi klatrer opp i ett og samme tre en like intens opplevelse som den første. Dette er turen som gir de litt større barna noe å strekke seg etter.

Her kan du laste ned detaljert turbeskrivelse og kart!

Kart:

Turforslag 5 fra Fløyen via BT bu og Skomakerdiket og Hardangerløypa til Fjell-hytten og Blåmansveien

Turbeskrivelse:

Fra informasjonspunktet på Fløyen følger du veien ned og forbi barnehagen Radiostasjonen. Fortsett videre inn Søre Kamvei til BT-bu, som byr på rastemuligheter og flott utsikt. Så tar du til venstre og følger stien opp gjennom barnålsduftende granskog til Skomakerdiket, der du svinger til høyre og går over demningen. Følg broen over bekken og finn skiltet ”Fjell-hytten”. Derfra følger du stien et lite stykke ned skråningen, før det blir jevn stigning opp mellom trærne. Når du kommer til punktet der stien deler seg, følger du skiltingen mot ”Skomakerhaugen” videre til venstre.

Stien fortsetter mot toppen av Granbakken som tidligere var den gamle hoppbakken. Når du kommer frem til dette punktet har du en flott utsikt og ser bl.a. ned mot Skomakerdiket. Turen fortsetter ned hoppbakken som er ryddet for trær og busker. Om vinteren er denne bakken populær som akebakke.

Når du har forsert akebakken og kommet deg ned på sletten, tar du inn på stien ved rastehytten ved Skomakerdiket. Du følger kloppene opp gjennom skogen og fortsetter på god sti i jevn stigning mot toppen av Hardangerløypen. Her fortsetter stien til høyre mot Fjell-hytten. Terrenget er lett, og det er lagt ut solide klopper på våte partier.

I godvær byr Fjell-hytten på storslagen utsikt i flere himmelretninger. Og hvis værgudene ikke er med deg, kan du heller la deg imponere av skyene som ruller truende inn mot fjellets gråsprengte majestet.

Fra Fjell-hytten går stien i lett kupert terreng, først nedover og deretter opp mot Blåmansvei. God skilting gjør det lett å finne frem. Når du kommer til Blåmansveien fortsetter du til venstre mot Brushytten, og derfra videre tilbake til Fløyen.

Her finner du flere turforslag i Bergen!

Ønsker du å følge med på aktiviteter som foregår på Fløyen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev! Nyhetsbrev sendes ut ca en gang i måneden, og du kan avmelde deg når du vil.